Dubbele race met dubbel gevoel

Dubbele race met dubbel gevoel

Vol vertrouwen ging Racingteam Peeters richting Hockenheim na het mooie resultaat van de afgelopen race, maar het werd een weekend met ups en downs. Al in de 3e vrije training loopt het blok van Thijs kapot en is het normaal gesproken einde oefening, maar als er door een mede coureur een reserve blok wordt aangeboden wordt deze geste met beide handen aangegrepen. Als er dan in de beide races met een standaard blok een klasse 8e en 5e plaats wordt uitgesleept mag je wel spreken van een weekend met een dubbel gevoel.

Na donderdagavond in de stromende regen te zijn gearriveerd was het op vrijdagmorgen droog en zonnig dus ideaal race weer.
De trainingen bestonden uit 3 sessies en in de 1e besloot Thijs het tempo rustig op te bouwen maar zonder echt te pushen zat hij al vrij snel tegen de tijden van vorig jaar aan. Het vertrouwen was dus volledig terug bij Thijs en tijdens de 2e sessie dook hij al meteen onder de rondetijden van vorig jaar. In de 3e sessie ging het vervolgens helemaal mis, Thijs hoorde bij het insturen van een langzame bocht een ratel in het blok, kneep de koppeling meteen in en het blok sloeg af. Hij had onmiddellijk in de gaten dat het motorisch helemaal mis was wat ook wel bleek na controle in de paddock. Het blok was compleet kapot gelopen. Aangezien er geen reserve blok was besloot het team om de spullen maar te gaan inpakken toen collega coureur Thorben Hilker zei dat we zijn reserve blok wel mochten gebruiken. Een super aanbod van Thorben en deze werd dan ook met 2 handen aangegrepen om het weekend toch aan de races mee te kunnen doen. De rest van de trainingen konden we dus niet rijden maar wel werd er meteen begonnen met het ombouwen van het blok en tegen het begin van de avond liep de motor alweer! Een klasse prestatie van het team.

De zaterdag bestond uit 2 kwalificaties en 1 race. De 1e kwalificatie bestond uit het goede gevoel met de motor en het nieuwe blok te krijgen aangezien Thijs nog nooit met dit blok had gereden. Na enkele rondes besloot Thijs het tempo flink op te schroeven en dit resulteerde al snel in een tijd die een dikke seconde onder de tijd van vorig jaar lag. Thijs was hier erg tevreden mee en voor zijn gevoel kon het nog sneller.
De 2e sessie liep niet zoals Thijs het wilde, hij ging te geforceerd rijden wat averecht werkte en toch wist hij zijn tijd licht te verbeteren wat resulteerde in een 7e tijd op de startgrid voor beide races!

De eerste race op de zaterdag avond werd een moeilijke voor Thijs. Hij moest zijn manier van rijden erg aanpassen om voor de coureurs te blijven met de getunede blokken. Liggend op de 8e plaats werd de wedstrijd afgevlagd door een val partij van een andere coureur waardoor dit ook tevens de eindstand was van race 1. Een resultaat waarmee Thijs niet echt tevreden mee was want voor zijn gevoel had er meer ingezeten.

De race van zondag werd voorafgegaan met een warming up. Samen met het team besloot Thijs een paar ronden vol door te knallen en vervolgens binnen te komen om zijn krachten te sparen voor de race. In de warming up reed Thijs een rondetijd die sneller was dan in de kwalificatie dus dat gaf alle vertrouwen voor een goede race.
De start van de 2e race was zoals altijd goed en Thijs en pakt in de eerste ronde meteen al een aantal plaatsen. Hij zit meteen in het goede ritme en voert het tempo op maar in de 2e ronde gaat het in de eerste bocht mis, door een inschattingsfout van Thijs remt hij zich op de curbstones onderuit. Gelukkig is er weinig schade aan de motor en door een valpartij van een andere coureur wordt de race stil gelegd. Omdat er maar 2 rondes zijn verreden wordt de race op nieuw gestart. Een geluk bij een ongeluk voor Thijs die hierdoor als hij op tijd zijn motor terugkrijgt in de pits de race gewoon weer kan meedoen. Het lukt Thijs en het team om binnen 5 minuten de motor weer race klaar te krijgen voor de herstart, een ware topprestatie. De herstart verloopt super voor Thijs die als 2e de eerste bocht in duikt en deze positie bijna de hele race weet vast te houden. Maar het terug brengen van de motor (30 graden in een leren motorpak door de grindbak rennen) na de valpartij eist toch zijn tol en Thijs zakt langzaam terug om uiteindelijk als 5e over de finish te komen. Na alles wat er dit weekend allemaal gebeurd is een ware topprestatie van zowel Thijs als het hele team!!

Het team wil dan ook Thorben Hilker hartelijk bedanken voor het uitlenen van zijn blok om zodoende toch mee te kunnen aan de races op Hockenheim.

Thijs over het weekend: ‘Wat een weekend. Ik kan mijn team niet genoeg bedanken voor hun harde werk. Het begon namelijk veel belovend. Ik had een goed ritme en kon gelijk snelle tijden rijden en dat dan op de eerste dag het blok stuk loopt is heel zuur, maar dat we dan ook nog een blok aangeboden krijgen van een mede SuperCupper had ik nooit gedacht.
Over de eerste wedstrijd dit weekend ben ik niet tevreden. Ik moest in race 1 mijn rijstijl flink aanpassen om erbij te kunnen blijven, want dit geleende motorblok was een stuk minder snel dan die van de concurrenten met wie ik in gevecht was. Helaas werd de wedstrijd vroegtijdig afgevlagd en kwam ik als 8ste over de finish. Naar mijn idee had er veel meer in gezeten.
Race 2 begon slecht in de tweede ronde ging ik vanwege een inschatting fout onderuit, maar ik had geluk bij een ongeluk van een ander en door een rode vlag kon ik de terug naar de pitstraat duwen en deelnemen aan de herstart.
Na de herstart verliep 3 kwart van de race echt super. Sneller had ik dit weekend ook nog niet gereden, maar in de laatste paar rondes brak, door de valpartij en de hectiek om alles op tijd klaar te krijgen, de vermoeidheid bij mij op en moest ik de achtervolgende groep voor laten gaan. Al met al ben ik zeer tevreden over deze wedstrijd en zonder het team en Thorben Hilker was het me ook niet gelukt om opnieuw aan de start te verschijnen.’

Al met al een weekend met twee kanten. Op het moment gaan we hard aan het werk om alles weer optijd klaar te krijgen voor de laatste wedstrijd 24 september op het TT circuit in Assen.

NK SuperCup600 race 6

NK SuperCup600 race 7