Frans avontuur loopt uit op teleurstelling

Motorpech op het verkeerde moment en een concurrent die daar volop gebruik van maakt. Dat is in 1 zin het verhaal van de dubbele race’s in het Franse Dijon et Prenois. Toch houdt Thijs de 2e plaats stevig in handen, al wordt het binnenhalen van het kampioenschap met nog 5 races te gaan steeds moeilijker. 

Al op woensdag vertrok het team richting Dijon voor een rit van 760 kilometer voor de kwalificatie op donderdag en de dubbele races op vrijdag. Voor Thijs was het de eerste keer dat hij op dit uitdagende circuit ging rijden en daarom stond de eerste training in het teken van de baan te leren kennen en om het juiste ritme op te doen. De grootte hoogte verschillen en “blinde” bochten van dit circuit waren voor Thijs een nieuwe  uitdaging en de eerste training verliep zoals hij had verwacht. Hij kwam steeds meer in zijn ritme en hield een goed gevoel over voor de kwalificatie later op die dag. 

De eerste kwalificatie verliep meteen goed en Thijs reed al snel 2 seconden van zijn ochtend sessie af wat resulteerde in een 5e plaats. Maar met nog 10 minuten te gaan verloor de motor plots al het vermogen en door geratel in het blok besloot Thijs de motor meteen stil te zetten om zodoende meer schade te voorkomen. Hij kon zelf de motor terug duwen naar de paddock maar gezien het hoogte verschil kwam hij helemaal gebroken aan. En tijd voor uitrusten was er niet bij want het blok was zodanig kapot gelopen dat er besloten werd om er het reserve blok te monteren. Inmiddels was hij wel terug gezakt naar de 12e plaats op de startgrid.
Na ouderwets teamwerk en een hele middag sleutelen was de motor 20 minuten voor de 2e kwalificatie weer race klaar.

Het plan was om tijdens de 2e kwalificatie het eerst even een paar ronden rustig aan te doen om te kijken hoe het blok zich hield en dan binnen komen voor een check. Maar na 1 ronde begon het op het op het snelste gedeelte van de baan te regenen waardoor het onmogelijk werd om de tijd van de ochtend sessie te verbeteren en zo bleef Thijs steken op een 12e startplek voor beide races. Thijs baalde hier ontzettend van want om voor het podium mee te strijden moet je toch vanaf rij 1 of 2 starten.

De racedag begon ‘s morgens  met een warming-up wat voor Thijs erg belangrijk was om toch nog wat meters te maken op de onbekende baan en om nog wat aan de afstelling te  kunnen werken. Maar de pech bleef Thijs achtervolgen want net toen hij de pits uitreed werd er de rode vlag gezwaaid wat betekende einde warm-up sessie ook vanwege het strakke tijdschema van die dag. Dus maar met heel weinig kilometers op de nieuwe baan moest Thijs aan beide races beginnen.

Race 1

Thijs had voor zijn doen een matige start, de lichten gingen heel snel uit en dat had hij niet verwacht. Tijdens de eerste paar rondes brak het gebrek aan rijtijd Thijs op, omdat hij de afstelling van de motor totaal niet op orde had was het vechten met de motor waardoor hij totaal niet in zijn ritme kon komen. Al na 8 ronden werd de race afgevlagd omdat er 2 motoren op de baan lagen en Thijs kwam op dat moment als 10 over de finish.
Meteen na afloop werd er met overleg van Dunlop een plan gemaakt voor de afstelling voor race 2 aangezien dit niet de positie is waar we thuis horen!

Race 2
De start was dit keer wel goed maar Thijs begon de eerste ronde te afwachtend maar wist ondanks dat wel een paar plaatsen goed te maken. Halverwege de race kwam hij in gevecht met een op dat moment snellere rijder en wist hier mooi bij aan te haken. Doordat Thijs steeds beter in zijn ritme kwam wist hij dat hij de man voor hem wel kon passeren maar en dan niet bij weg kon rijden. Maar doordat Thijs een betere exit had bij het opkomen van het rechte stuk besloot hij te wachten tot de laatste ronde om de Belgische rijder te passeren en die tactiek werkte perfect. Met meer snelheid kwam hij de bocht uit en eiste zodoende de 7e plaats voor zich op.
Met maar 15 punten uit beide races en klassements-leider van Straalen die er 41 pakt was dit voor Team Peeters een teleurstellende racedag.

Thijs over de wedstrijden in Dijon: ‘Dit zijn niet de wedstrijden waar ik op hoopt had. Beide races had ik het gewoon lastig. Waar ik in race één de afstelling nog totaal niet op orde had, vanwege de korte rijtijd, was het in race twee stukken beter alleen nog verre van goed. Uit beide wedstrijden heb ik geprobeerd het uiterste eruit te halen, maar helaas zat er niet meer in. Hier baal ik uiteraard erg van, maar het zat dit weekend absoluut niet mee. Er waren veel rode vlaggen en daarnaast kregen we ook nog maar eens technische problemen met het motorblok. Dit laat ook maar weer eens zien dat er in dit kampioenschap fouten direct afgestraft worden. Vanaf nu is het dit weekend gewoon vergeten en kijken we alweer uit naar de volgende wedstrijden op 26, 27 & 28 augustus in het Duitse Oschersleben.