Grandioos debuut op de Varsselring!

Grandioos debuut op de Varsselring!

Grandioos debuut op de Varsselring!

Thijs wint bij zijn debuut op de Varsselring meteen 2 races in de BeNecup 600 en wordt ook nog een keer 3e in het internationaal sterk bezette IRRC. Het Peeters racingteam kwam zonder verwachtingen naar Hengelo omdat dit Thijs zijn eerste kennismaking was met een stratencircuit en in een voor hem onbekende klasse namelijk De BeNecup en het IRRC. In 4 races 3 x het podium beklimmen kwam dus als een grote verrassing en Thijs sprak na de races ook over zijn mooiste dag in zijn nog prille racecarrière!

Thijs had zich ingeschreven voor zowel de BeNecup als het IRRC wat dus inhield op de zaterdag 4 kwalificaties en op zondag 4 races. Een zeer druk programma dus voor heel het team. Omdat Thijs voor de eerste keer reed op het stratencircuit mocht hij zaterdag morgen 4 verkennings-ronden rijden om de baan enigszins te leren kennen. De eerste 2 achter een voorrijder en de laatste 2 vrij maar dit was te kort om de baan echt goed te leren kennen.

De eerste kwalificatie in de IRRC klasse werd dan ook gebruikt om de baan echt goed te leren kennen, dus waar remmen, waar schakelen, en waar precies insturen, en Thijs kwam als snel goed in zijn ritme en en snoepte elke ronde tienden tot seconden van zijn tijd af. Tot zijn eigen verbazing sloot Thijs als 6e de eerste sessie af in een sterk bezet veld van 35 coureurs!
In de eerste kwalificatie voor de BeNecup pakte Thijs de draad weer op en wist tijdens deze sessie zelf 2 seconden harder rond te gaan als tijdens de IRRC kwalificatie. Wat uiteindelijk resulteerde in een geweldige 3e plaats!

De middagpauze werd benut om toch nog een paar kleine aanpassingen te doen aan het rijwielgedeelte om zo nog beter voor de dag te komen als s’morgens.

De 2e kwalificatie voor de IRRC verliep wat chaotisch met onder andere een rode vlag situatie waardoor de sessie werd stilgelegd en na de herstart kwam Thijs in druk verkeer terecht waardoor hij op de relatief smalle baan zijn tijd niet echt wist te verbeteren als hoewel hij wist dat het veel harder kon. Het resulteerde uiteindelijk in een 8e tijd waarmee Thijs duidelijk niet tevreden was.
In de 2e kwalificatie voor de BeNecup ging het vanaf het begin meteen lekker en Thijs wist zijn tijd met maar liefst 1,3 te verbeteren wat hem uiteindelijk op de eerste startrij bracht  op de 2e plaats. Omdat Ex wereldkampioen endurance Mathieu Lagrive zich voor deze race afmeldde mocht Thijs zondags vanaf pole starten!

Al met al een geweldige dag voor Team Peeters en Thijs keek dan ook vol vertrouwen naar de racedag op zondag.

De Racedag

IRRC Race 1
Voor de zondag stond er geen warming training op het programma waardoor er direct gestart werd met een wedstrijd. Namelijk die van de IRRC. Toch wel een beetje zenuwachtig ging Thijs de wedstrijd in , aangezien hij totaal geen idee had wat hij kon verwachten. De start zou cruciaal zijn in dit grote startveld aangezien de baan stukken smaller is dan bij een permanent circuit. Thijs zijn start was oké maar hij kwam meteen al in aanraking met een andere coureur. Hij wist het gas er op te houden en zo deze rijder van zich af te schudden. In de loop van de race kwam hij steeds beter in zijn ritme en wist hij enkele rijders te passeren en liep snel op de 5e man in alleen was de race net te kort om deze nog te verschalken. Al met al was Thijs toch tevreden met de behaalde 6e plaats vooral omdat dit zijn eerste echte race op het stratencircuit was en deze ervaring kon hij meenemen naar de rest van de races.

BeNecup Race 1
Deze race mocht Thijs vanaf pole starten en zijn plan was dan ook om zo snel mogelijk te starten en niet in het gedrang terecht te komen met de start. De rijder die startte vanaf plek 3 kwam direct naar binnen en drukte Thijs bijna in het gras, maar door zijn positie op de motor te veranderen wist hij dit te voorkomen en dook zo als eerste de bocht in. Door het tempo vanaf ronde 1 meteen zeer hoog te leggen wist hij meteen een gat te slaan met de concurrentie en wist Thijs ronde na ronde uit te lopen op de mannen achter hem.  Met 15 seconden voorsprong op de nummer 2, achtvoudig winnaar Laurent Hoffmann ook wel de “King of the Ring” genoemd, maakte Thijs aan het einde nog een rem fout, maar dat bracht zijn eerste positie niet meer in gevaar. Onder luid gejuich van het in grote getale aanwezige publiek passeerde Thijs als eerste de finish en wist zo zijn eerste overwinning van de dag binnen te slepen. Wat een schitterde prestatie en de speaker raakte dan ook niet uitgepraat over deze overwinning van de man uit Borculo! Het team en supporters waren dan ook meer dan trots toen Thijs de hoogste trede beklom en het Wilhelmus voor hem klonk!

Race 2 IRRC
Ook in race 2 mocht Thijs vanaf p6 starten, en ook nu was een goede start van cruciaal belang.Een goede start had Thijs en mede daardoor wist hij in de eerste bocht een grote valpartij net voor te blijven waarbij 4 coureurs betrokken waren. Thijs wist bij de kopgroep aan te haken  en kwam als 5e de eerste ronde door. Door de valpartij in de eerste ronde lag er nog zand op de baan en dit werd door de baancommissarissen aangegeven met gele vlaggen en besloot Thijs het voorzichtig aan te doen in bocht 1. Een aantal rijders in de kopgroep zagen dit niet en gingen onderuit, waardoor Thijs een plaatsje opschoof. Op plek 4 liep hij snel in op de man voor hem en wist hij deze ook relatief makkelijk te passeren. Helaas waren de mannen op plaats 1 en 2 te ver weg voor hem waardoor Thijs genoegen moest nemen met een fantastische 3e plaats in dit erg sterk bezette internationale veld. Dus voor de 2e keer deze dag mocht hij plaats nemen op het podium!

Race 2 BeNecup
De laatste race van de dag werd een kopie van de eerste BeNecup race. Thijs had een super start en lag na de eerste bocht al meteen 50 meter voor op de nummer 2. Hij wist de hele race zijn voorsprong elke ronde uit te bouwen en declasseerde zo het hele veld door met grote voorsprong te wedstrijd naar zich toe te trekken. Met ronde tijden die haast op een tiende nauwkeurig bij elkaar lagen reed Thijs op een overweldigende manier naar de winst! Thijs Peeters uit Borculo, weinig mensen langs en op de baan wisten wie hij was of wat hij kon maar deze prestatie was wel van eenzame klasse! Dus zodoende  klonk wederom het Wilhelmus die dag voor de misschien nieuwe “King of the Ring”

Helaas werd Thijs na de laatste wedstrijd door de dopingautoriteit eruit gehaald om een test te doen op doping (waarvan hij zelf wist dat hij goed zat). Helaas koste dit meer tijd dan gedacht en zodoende miste hij het feest dat plaats vond bij het team.

Thijs over zijn fantastische weekend: ‘Wat een geweldig weekend is dit geweest. Als iemand mij dit van te voren had verteld, had ik het niet geloofd.
Het omschakelen naar een stratencircuit ging eigenlijk vrij snel. Naar mijn mening had ik al vrij snel een redelijk tempo en van daar uit kon ik bouwen naar meer. Bijna elke sessie wist ik mezelf flink te verbeteren. Voor de eerste wedstrijd was ik wel wat zenuwachtig aangezien ik niet wist wat ik moest verwachten de eerste paar rondes. 
De wedstrijden verliepen allemaal super! Ik kon zeer constante snelle rondetijden rijden en de resultaten waren ook nog eens super en had dit natuurlijk nooit verwacht. Ik heb denk ik niet alleen anderen verbaasd, maar mezelf ook en wil daarom ook mijn team bedanken voor hun inzet dit drukke weekend. De motor stond er namelijk elke sessie perfect bij! Daarnaast wil ik ook alle sponsoren en leden van de ‘Club van’ (onderstaand) bedanken voor hun vertrouwen in mij! Ook zonder deze mensen is het niet mogelijk om deze dure sport te beoefenen. Last but not least wil ik ook nog alle supporters bedanken die langs de kant stonden. Zij hebben het prachtige weekend mede compleet gemaakt! De komende week gaan we ons alweer klaar maken voor de volgende SuperCup600 wedstrijd op zaterdag 19 mei.’

Tijdschema NK SuperCup600 race 3

Op zaterdag 19 mei staat alweer de derde NK SuperCup600 race op het programma en wederom op het TT circuit in Assen. Gedurende dit weekend zal het team weer zijn best doen om deze lijn voort te zetten.

Het tijdschema is als volgt:

  • Kwalificatie 1: 11:32 – 11:52
  • Kwalificatie 2: 14:32 – 14:52
  • Race: 17:30 – 18:00

Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.

Net zoals elke wedstrijd bent u van harte welkom en staat de koffie klaar in pitbox 15.