Eenmaal per jaar mag er van de bandenfabrikant Goodyear met motorfietsen op hun testcircuit gereden worden. Op 2 en 3 september stonden daar namelijk de wedstrijden van de BeNeLux Trophy gepland.
Op de zaterdag stonden er 3 trainingen op het programma, welke naar verwachting hard nodig zouden wezen aangezien het een compleet nieuw circuit is en de motor in maar drie trainingen geprepareerd moest worden voor de twee wedstrijden op zondag.
Echter gooide een erg dichte mist op zaterdagmorgen roet in het eten. Het programma werd een lange tijd uitgesteld. Waarna de organisatie besloot om alle klasses maar 2 trainingen te geven maar elk wel 5 minuten langer dan origineel gepland.
Ondanks dat het in een kwalificatie er om draait om een zo snel mogelijk tijd neer te zetten, draaide het er nu met name om de baan zo snel mogelijk te leren kennen en er een goed gevoel op te krijgen. Eenmaal dit hebbende komen de rondetijden vaak vanzelf.
Het gevoel van Thijs was direct erg goed en dit was ook te zien in de tijden. Deze werden netjes opgebouwd en dat resulteerde in een tweede tijd.
Na de eerste trainingen werd het team dan ook voorzien van de nodige feedback en werden er enkele aanpassingen gedaan.
De tweede kwalificatie begon Thijs erg sterk, direct vanaf de eerste ronde had hij een hoger tempo dan in de eerste kwalificatie.
Een lange tijd had Thijs de snelste rondetijd in handen. Op ongeveer twee derde van de kwalificatie kwam Thijs de pitstraat binnen voor een kleine aanpassing aan de motor. Deze was snel gemaakt, waardoor hij vrij snel de kwalificatie kon voortzetten.
Ondertussen was Thijs terug gezakt naar de derde plek en ondanks dat hij in zijn één na laatste ronde zijn tijd nog flink wist te verbeteren bleef hij toch op de derde startplek steken.
De tijden van de top 3 liggen kort bij elkaar dus de eerste startrij is een goede uitgangspositie voor de wedstrijden op zondag!
Voor race 1 had Thijs een goede start maar was wat voorzichtig met het aanremmen naar de eerste bocht, waardoor er geen posities gepakt konden worden. Aan de start van de kopgroep deed Thijs er alles aan om bij te blijven.
De aanpassingen op de zaterdagavond gaf Thijs niet het gevoel en de grip waar hij op gehoopt had. Een lange tijd kon Thijs nog aanhaken bij de eerste twee, maar door het missen van het goede gevoel en met wat pech hebben met het op een ronde zetten van achterblijvers moest hij ze tegen het einde van de race toch laten gaan.
En kwam Thijs als 3de over de finish. Een mooi resultaat maar één waar Thijs niet geheel tevreden mee was. Het missen van grip was het grootste gemis en eenmaal in de pitstraat was dit ook terug te zien aan de achterband. Welke na enkele rondes al helemaal kapot gereden was. Voor de tweede race werd er een nieuw plan gemaakt om zo hopelijk beter mee te kunnen vechten in de kopgroep.
De start voor de tweede race was in de eerste meters iets minder, maar dit wist Thijs goed op te vangen en dook als 2de de eerste bocht in. Direct werd er door de kopgroep net als in race 1 een flink gat geslagen richting de rest van het veld. Met snellere rondetijden als in race 1 en het goede gevoel met de motor, kreeg Thijs het idee dat er meer in zat en probeerde naar een gaatje te zoeken om de kop over te nemen. Dit lukte niet zo snel en enkele pogingen werden op het laatste moment afgeslagen. Toen Thijs een nieuwe poging probeerde op te zetten, werd hij zelf terug verwezen naar de derde plek.
Het lukte Thijs goed om aan de staart van de kopgroep te hangen en zo mogelijk toch nog een keer terug te slaan.
Halverwege de race maakte Thijs alleen een flinke fout waardoor hij twee seconden verloor op de nummers één en twee en we dachten dat het hiermee klaar was.
Maar Thijs wist zich goed te herpakken en het gat binnen enkele rondes te dichten en zelf in de één na laatste ronde de tweede positie over te nemen.
Kort bij elkaar gingen ze de laatste ronde in en dit zou spannend worden, ook gezien de achterblijvers welke ze tegen kwamen.
Thijs reed een ijzersterke laatste ronde en kwam zo als 2de over de finish en wist wederom weer zijn tijd flink aan te scherpen!
Al met al een geslaagd weekend op een nieuw circuit en qua het korte stuurwerk ook niet het meest geschikt voor deze motorfietsen.
Thijs over het weekend:
‘Ik denk dat ik positief kan terug kijken op dit weekend. Van tevoren hadden we verwacht dat het een zwaar weekend zou worden, aangezien het een compleet nieuw circuit is en de eerste training direct een kwalificatie is. Maar direct vanaf de eerste training had ik een goed tempo te pakken en het circuit leren kennen ging ook snel. Met een derde startplek was ik dan ook zeker tevreden, alleen ik wist dat er meer in zat. Race één begon wel goed, alleen miste ik nog veel grip. Welke we wel hoopten gecreëerd te hebben. Ondanks dat ik sneller was dan in de kwalificaties lukte het aan het einde van de race niet om erbij te blijven en moest ik genoegen nemen met plek drie.
Ik baalde zo van de eerste race, dat de aanpassing niet werkte zoals we wilden, dat ik de tweede race echt revanche wilde nemen en dat lukte! Het gevoel met de motor was na een kleine aanpassing veel beter. Ik merkte ook dat ik sneller was, maar kwam er gewoon niet langs. En op dit circuit is het echt lastig inhalen. In de één na laatste ronde vond ik toch een gaatje en moest ervoor gaan, waardoor ik nu wel tweede werd. Wederom weer met snellere rondetijden, dus ben ook meer dan tevreden met de stappen welke we gemaakt hebben op dit nieuwe circuit.
Vanaf dit moment ligt alle focus alweer het op laatste race weekend van dit seizoen, waarin we nog één keer mogen knallen!’
De volgende en tevens ook het laatste evenement van het jaar vindt plaats op 23 en 24 september, op het circuit waar ook het seizoen werd afgetrapt namelijk in het Franse Croix en-Ternois. Een weekend waarin voor de laatste keer dit jaar alles gegeven gaat worden om zo de winter goed in te kunnen gaan.
Het tijdschema voor Croix en-ternois is als volgt:
Zaterdag:
Kwalificatie 1: 10:30 – 10:50
Kwalificatie 2: 15:20 – 15:45
Zondag:
Race 1: 10:45 18 Ronden
Race 2: 15:50 18 Ronden
Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.