Een wisselvallig weekend in Assen

Onder wisselende omstandigheden werden op 30 juni en 1 & 2 juli tijden de Klassik Moto Trophy weer 2 wedstrijden voor de BeNeLux Trophy Superbike verreden. De omstandigheden zorgden ervoor dat het een lastig weekend was. Zo regende het regelmatig en stond er een erg harde wind, waardoor het voor de coureurs er niet makkelijker op zou worden.

Na een twee goede kwalificaties op de vrijdag wist Thijs nette tijden te rijden. De eerste kwalificatie werd echt gebruikt om weer te wennen aan het TT circuit, omdat hier voor het eerst sinds een koude dag begin april weer een keer gereden werd.
De tweede kwalificatie moest er al echt een goede tijd neergezet worden, aangezien de weersvoorspellingen op de zaterdag wisselvallig zouden zijn.
De goede tijden kwamen ook redelijk vlot en daar was Thijs dan ook erg tevreden mee. Ondanks dat hij aan het einde van de kwalificatie een beetje in het verkeer kwam. Lukte het toch om een voorlopige tweede tijd neer te zetten.

Waar het op vrijdag mooi weer was, bleken de voorspellingen dan ook echt te kloppen voor zaterdag. Het was erg wisselvallig, waarbij het in de ochtend alleen maar regende.
Onder deze natte omstandigheden konden de kwalificatie tijden niet meer verbeterd worden. Omdat Thijs met de huidige elektronica van de motor nog nooit in de regen had gereden werd er toch besloten om de baan op te gaan. Dit gaf zowel Thijs als het team de mogelijkheid om zo toch aan een regen afstelling te werken. Mocht het gedurende de wedstrijd toch regenen.
Helaas was dit van korte duur. Direct in de eerste ronde kreeg Thijs te maken met een elektronische storing, waardoor hij de motor gedwongen de pitstraat in moest sturen. In de pitstraat werd snel de laptop eraan gehangen om te kijken wat de storing veroorzaakte. Dit probleem kon echter niet direct verholpen worden. Er werd nog wel het één en ander geprobeerd, maar dit bleek tervergeefs. Wederom moest Thijs de motor weer direct de pitstaat insturen en wat einde kwalificatie betekende.

Aangezien de eerste twee kwalificaties op vrijdag onder droge omstandigheden verreden werden en het circuit deze kwalificatie nat was, konden de tijden niet meer verbeterd worden en bleek de tijd uit de tweede kwalificatie goed genoeg voor een tweede startplek!
Het team moest nog weer flink aan het werk, om de storing van de motor op te lossen. Gelukkig werd deze storing nog voor de eerste wedstrijd opgelost en kon er zonder problemen aan de wedstrijd begonnen worden.

Gedurende de dag vielen er vele buien, maar droogde het ook telkens weer op en even leek het voor de race ook droog te wezen. Tot er toch een half uur voor de eerste wedstrijd, het kort en hard begon te regenen. Door het snelle werk van het team stond de motor binnen no time in een volledige regensetting klaar.

Eenmaal begonnen aan de sighting lap zag Thijs al enkele droge sporen en deze bleken tijdens de warm up lap zelfs al over de hele baan te zien. Aangezien niemand hier rekening mee had gehouden met dat de baan zo snel op zou drogen, waren er geen slicks meegenomen richting de pitstraat.
Wat dus mogelijk inhield dat de race droog verreden zou worden op regenbanden.
Voor de race had Thijs een goede start en kon gelijk de kop overnemen, maar in de eerste sector had Thijs al door dat het een lange race zou gaan worden. Met totaal geen grip en het zelfs wel leek alsof de banden lek waren, vocht Thijs met man en macht om zijn positie te behouden. Het was ook al snel duidelijk dat de andere rijders andere banden hadden of de motor meer aangepast hadden om toch met de regenbanden op het droge te kunnen rijden. Langzaam aan viel Thijs steeds iets verder terug en kwam in gevecht om de derde plek.
Voor Thijs was het al duidelijk dat de coureur met wie hij in gevecht was duidelijk meer grip en een beter sturende motor had dan Thijs. Het werd in de laatste twee rondes nog spannend maar Thijs moest toch genoegen nemen met een vierde plek.

Erg teleurgesteld kwam Thijs over de finish. Dit omdat er normaal gesproken zeker meer in had gezeten en Thijs niet aan dit mogelijke scenario had gedacht.
Maar de knop moest om, aangezien er op zondag nog een tweede race verreden moest worden.

De tweede race werd op zondag, onder droge omstandigheden, verreden. Hier had Thijs een goede start en dook als eerste de eerste bocht in. Aangezien de concurrentie erg sterk is probeerde Thijs direct het tempo hoog neer te leggen. Aan het einde van de eerste ronde werd Thijs terug verwezen naar de 2de positie en zag dat er richting de rest van het veld al een behoorlijk gat geslagen was. Het tempo van de eerste man bleek echter toch te hoog en het lukte Thijs niet om de aansluiting te behouden.
Na 14 rondes wist Thijs het gat naar de derde man alleen maar uit te breiden en zo als 2de over de finish te komen en daarmee ook direct een geode revanche te nemen op race 1 van dit weekend.  

Thijs over het weekend: ’Over het algemeen ben ik zeker tevreden over het weekend. Met name de kwalificaties stonden we er sterk bij. Het gevoel met de motor was gewoon goed en daar ben ik erg blij mee.
Helaas zat de zaterdag even flink tegen, maar gelukkig was het elektronische probleem snel opgelost en over de eerste race kan ik niet anders zeggen dan dat het gewoon een stomme fout was. Welke we eigenlijk met onze ervaring niet hadden mogen maken. Maar goed, ook dit is weer een leer moment!
In de tweede race kreeg ik weer erg last van mijn onderarmen en dat is helaas iets wat nu al een tijdje speelt, waardoor ik het tempo helaas niet vol kon houden gedurende het weekend en dat vind ik wel erg jammer. Gelukkig worden hierin nu vervolg stappen in ondernomen en ik hoop dat ik hier snel al wat meer over kan delen.
De volgende wedstrijd staat alweer snel op het programma, namelijk op het circuit van Chimay! Hopelijk kan ik daar de sterke lijn van het seizoen verder voortzetten, het zal niet makkelijk worden maar ik ga mijn uiterste best weer doen.’

De volgende wedstrijd staat op 22 en 23 juli alweer op de kalender, namelijk op het stratencircuit in Chimay.
Vorig jaar wist Thijs hier voor het eerst, direct goede progressie te boeken en hij hoopt dit voort te kunnen zetten! Net zoals in Hengelo zal Thijs ook dit weekend een dubbel programma rijden. Zo wordt er uiteraard deelgenomen aan de wedstrijden van de BeNeLux Trophy Superbike en daarnaast ook nog die van het IRRC.

Het tijdschema is als volgt:
Zaterdag:
Kwalificatie 1 BeNeLux Trophy:      9:30 – 9:50
Kwalificatie 1 IRRC:                       11:00 – 11:20
Kwalificatie 2: BeNeLux Trophy:    14:30 – 14:50
Kwalificatie 2 IRRC:                       16:00 – 16:20

Zondag:
Race 1 BeNeLux Trophy:                   9:35       10 Ronden
Race 1 IRRC:                                    11:15     10 Ronden
Race 2 BeNeLux Trophy:                   14:35     10 Ronden
Race 2 IRRC:                                     16:15     10 Ronden

Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.