Schade beperken op de Nürburgring

Onder schitterende zomerse omstandigheden werden de wedstrijden van de BeNeLux Trophy verreden in de Duitse Eiffel.
Op vrijdag werd er een succesvolle training afgewerkt waarin er veel geprobeerd is aan de setting van de motor. Om zo meer informatie te verzamelen over de motor en een mogelijk passende setting. Helaas bleek Thijs van vrijdag op zaterdag een griepje opgepakt te hebben, maar ondanks dat werd er toch besloten om te rijden en het te proberen.
In de eerste kwalificatie werd er gestart met de setting welke op de vrijdag uitgeprobeerd is. Toch leek de setting die op vrijdag leek te werken het nu niet te doen en ook Thijs was verre van scherp. Toch lukte het nog om een 6de tijd neer te zetten. Een tijd waar Thijs totaal niet tevreden mee was. Ondanks dat hij niet fit was, vond hij zelf dat de rondetijden makkelijker moesten komen dan nu het geval was.
De tweede kwalificatie pakte gelijk wat beter uit. Thijs leek zich gedurende de dag wat beter te voelen en het rijden ging ook stukken beter. Na een hele poos een 4de tijd gezet te hebben werd Thijs op het einde toch terug verwezen naar de 5de plaats. Een prima uitgangspositie voor de races op zondag. Ondanks dat had zowel Thijs als het team het gevoel dat er zeker meer in kon zitten, maar dan moest er nog wel gewerkt worden aan de setting van de motor.
Op zaterdagavond werd er nog flink gezocht naar verbeteringen aan de setting om zo het rijden voor Thijs aangenamer te maken. Zo werd er een nieuw plan gemaakt en werd er het een en ander geprobeerd voor de eerste race op zondag.
Na een goede nachtrust gaf Thijs op zondagochtend aan dat hij zich ten opzichte van zaterdag alleen maar slechter voelde. Met wat paracetamols en wat koud water pepte Thijs zich toch op voor de eerste wedstrijd.

Voor de eerste race had Thijs een prima start, maar kwam in de eerste bochten combinatie in het gedrang terecht en miste de scherpheid welke hij normaal wel had.
Voor het grootste deel van de wedstrijd volgde Thijs op enige afstand van de 4de man. Het lukte alleen niet om dit heel de race vol te houden. Naarmate de wedstrijd vorderde ging Thijs zich alleen maar slechter voelen, maar bleef pushen om erbij te blijven. Dit pushen zorgde er echter voor dat Thijs veel last kreeg van zijn onderarmen, iets wat sinds dit jaar wat vaker voorkomt, waardoor Thijs zijn tempo iets moest laten zakken. Deze positie wist Thijs dan ook de rest van de race vol te houden en kwam op grote afstand op de 6de man als 5de over de finish.
De start voor race 2 was stukken beter en Thijs kon één plekje goedmaken. Het tempo van de kopgroep werd direct erg hoog gelegd en er ontstond gelijk een gat richting Thijs. In de pogingen om erbij te blijven, werd al snel duidelijk dat er voor de voorkant van de motor een verkeerde keuze was gemaakt. Deze keuze gaf Thijs niet het gevoel dat hij graag had gewild, maar ondanks dat lukte het om in het begin tempo te rijden en zo samen met de 5de man weer weg te rijden van de rest van het veld. Net als in race 1, kreeg Thijs helaas nu ook weer na een aantal rondes weer flinke last van opgepompte onderarmen, waardoor zijn tempo zakte en op een 5de plek terecht kwam. Met veel last van zijn armen en oplopende rondetijden wist Thijs de race toch uit te rijden op de 5de positie.

Gezien de omstandigheden is het team dan ook tevreden met de behaalde resultaten, maar ondanks dat was een 4de plaats zeker niet onmogelijk geweest.
Voor nu wordt het voor Thijs herstellen en zorgen dat hij er fysiek weer klaar staat voor de volgende wedstrijd in het eerste wekend van juli. Voor het team zal er tot die tijd hard gewerkt worden aan de motor om de problemen, die we dit weekend ondervonden, te verhelpen.

Thijs over het weekend: ‘Het is wel echt balen dat ik net in een race weekend de griep te pakken heb. Gelukkig was het niet een extreem druk tijdschema dus ik kon tussendoor wel genoeg rust pakken. Wat rondetijden betreft ben ik zeker wel tevreden. We zijn 1,5 seconden sneller dan vorig jaar, maar wat betreft de posities in de wedstrijd had er mogelijk meer in kunnen zitten. In het begin kon ik redelijk het tempo volgen. Helaas gaf een verkeerd gekozen voorband niet het juiste gevoel. Daar bovenop kreeg ik na enkele rondes ook nog eens mega last van opgepompte onderarmen waardoor ik tijdens het remmen helemaal geen gevoel meer had met de rem en daarbij kost het veel kracht. In het begin van de wedstrijden had ik echt wel het tempo om mogelijk mee te strijden voor plek 3 en 4.
Dus is dat  ook iets wat we de komende tijd moeten bekijken hoe we dit gaan oplossen/verhelpen.
Begin juli staat namelijk alweer de volgende wedstrijd op de kalender, namelijk op het TT circuit. Dus hopelijk hebben we voor die tijd mogelijk een oplossing.

Tijdschema Assen
Het tijdschema voor 30 juni en 1 & 2 juli is als volgt:
Vrijdag:
Kwalificatie:       11:18 – 11:39
Kwalificatie:       15:57 - 16:19
Zaterdag:
Kwalificatie:       12:17 – 12:36
Race 1:                17:36 – 18:06
Zondag:
Race 2:                16:22 – 16:52

Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.
Zoals altijd bent u van harte welkom en staat de koffie klaar bij ons op het paddock!