Het seizoen is officieel begonnen

Op 8 & 9 april werd het eerste wedstrijd weekend van de BeNeLux trophy kalender op het Franse Croix-en Ternois verreden.

Ter voorbereiding op dit weekend werd er last minute besloten om in te schrijven op de KNMV licentie dag op dinsdag 4 april. Aangezien Thijs sinds september afgelopen jaar niet meer op de motor had gezeten, kon deze goed gebruikt worden om zowel fysiek als mentaal te wennen aan de snelheid.
Ondanks de koude temperaturen, ging het gedurende de dag ging het steeds beter en Thijs gaf ook aan vertrouwd op de motor te zitten. Nog wel met de gebruikelijke probleempjes welke er vaak bij de eerste dag na een lange winterstop weer bij horen. Deze zullen echter naarmate er meer meters gemaakt worden vanzelf weggaan.
Na een 5 tal sessie’s kon de dag met een tevreden gevoel afgesloten worden en werd er vertrouwd naar het eerste weekend in Croix-en Ternois gekeken.

Tijdens de extra trainingen op vrijdag werd er flink wat meters gemaakt en werd er hard gewerkt aan de afstelling van de motor. Zo werden er positieve stappen gemaakt wat zorgde voor meer vertrouwen. Met de verzamelde informatie en feedback van Thijs, werd er een nieuw plan en nieuwe afstelling gemaakt.
In beide kwalificaties op zondag werd er een flinke stap in rondetijden gemaakt. Met name in de tweede kwalificatie werd het gat naar de snelste rijders verkleind. Wel zat er veel beweging in de motor en Thijs kon niet direct verklaren waardoor het kwam en dacht dat het mogelijk zelfs van de band vandaan kwam. Vechtend met de motor wist Thijs zijn tijd nog aan te scherpen. Het vechten met de bewegende motor zorgde ervoor dat Thijs erg last van zijn onderarmen kreeg. Waarop hij besloot om enkele minuten voor het einde van de tweede kwalificatie binnen te komen. Ondanks het eerder binnenkomen wist Thijs in het sterke deelnemersveld dit seizoen een vijfde tijd neer te zetten en dus ook een vijfde startplek voor beide wedstrijden op zondag.
Eenmaal terug bij de tent werd er geconcludeerd dat de stuurdemper van de motor was afgebroken en dat Thijs zonder stuurdemper de tweede kwalificatie had gereden. Het repareren van de stuurdemper bleek nog een flinke klus. Er werd nog tot laat in de avond door gesleuteld aan de motor om deze weer helemaal klaar te zetten voor de wedstrijden op zondag.

De dichte mist op zondagmorgen zorgde voor een flinke verschuiving in het tijdschema. Dit zorgde ervoor dat alle wedstrijden, welke voor de middag verreden zouden worden, ingekort zouden worden. Voor de BeNeLux Superbikes hield dat in dat race 1 over 12 rondes werd verreden en race 2 over de normale 18 rondes.
Voor race 1 had Thijs een goede, maar onrustige start. Ondanks dat kon Thijs als derde de eerste bocht induiken. Direct werd er een hoog tempo neergelegd en Thijs kon dit in het begin van de race nog goed volgen. Met de winnaar van afgelopen seizoen in Croix-en Ternois vlak achter hem. Met de wil om bij zijn voorgangers te blijven en druk van de vierde man moest er flink gepusht worden. Tegen het einde van de race wisten de eerste twee man een gat te slaan richting Thijs, maar wist Thijs er ook één te creëren richting de vierde man. Het lukte Thijs helaas niet meer om het gat van 1,5 seconde, welke de tweede man had geslagen, te dichten en kwam zo na een 12 tal rondes als derde over de finish.
Een niet geheel verwacht resultaat gezien het sterke deelnemersveld, maar dat maakte het resultaat alleen maar mooier. Er werd dan ook gehoopt dat dit voor de twee race herhaald kon worden en misschien wel wat beter.
Een betere start zorgde er zelf voor dat Thijs direct van plek 5 door kon schuiven naar plek 2. Deze plek kon Thijs goed volhouden. Na enkele rondes ontstond er in de kopgroep een flink gevecht en er werd enkele keren van posities gewisseld. Een valpartij in de kopgroep zorgde ervoor dat Thijs wat uit zijn ritme raakte. Hierdoor ging Thijs wat geforceerder rijden wat wederom weer voor opgepompte onderarmen zorgde. Iets over de helft van de wedstrijd werd het zo erg dat hij zijn tweede plek niet meer kon verdedigen. Gelukkig was het gat naar zijn achtervolgers dermate groot geworden dat Thijs de rest van de rondes kon gebruiken op P3 te blijven en het gat naar achteren te controleren.
Het werd flink afzien, maar het lukte om na 18 rondes plek 3 vast te houden. Wat resulteerde in wederom een podium. Een uitstekende start van het seizoen!

Thijs over het eerste weekend: ‘Fijn om een seizoen zo te beginnen! Het harde werken op alle vlakke deze winter heeft geholpen om het seizoen goed te kunnen beginnen. De problemen welke we tegenkwamen werden snel opgelost. Ook qua rondetijden was ik flink sneller dan vorig seizoen en daarnaast ook nog eens erg constant! Wel erg jammer dat ik zoveel last kreeg van mijn onderarmen, want ik denk wel dat ik zonder er mogelijk meer uit kon halen. Het zal iets worden wat we de komende wedstrijden flink in de gaten moeten houden. Ondanks dat, denk ik dat we dit weekend er alles uitgehaald hebben en ik kijk dan ook al heel erg uit naar de ‘thuis’ wedstrijden op de Varsselring. Hopelijk kunnen we dit seizoen daar probleem vrij rijden, waardoor we nu hopelijk wel mee kunnen doen voor de topposities! En hopelijk zie ik jullie allemaal daar’.

Op het moment wordt alles weer perfect klaar gemaakt voor de ‘thuis’ wedstrijden op het circuit van de Varsselring in Hengelo (gld) op 6 & 7 mei. Een wedstrijd waar altijd door iedereen van het team naar uit wordt gekeken, aangezien deze toch op fiets afstand van de meeste teamleden zich begeeft.
Ook zal er geprobeerd worden revanche te nemen op alle technische problemen van afgelopen seizoen. Er zal dan ook alles aan gedaan worden om er een zo mooi mogelijk weekend van te maken.
Net als de afgelopen seizoenen wordt er weer een dubbel programma verreden. Naast de BeNeLux Trophy zal er wederom worden deelgenomen aan de wedstrijden van het IRRC (International Road Racing Championship).
Hierdoor ontstaat er een druk, maar mooi programma voor Thijs en zijn team. Voor Thijs zal het wederom een fysieke opgave worden en voor het team een hoop sleutelwerk om de motor er iedere keer perfect bij te zetten.

Iedereen is van harte welkom bij onze tent! En wij hopen jullie daar dan ook te zien om zo Thijs naar goede posities te juichen.

Het voorlopige tijdschema is als volgt:
Zaterdag:
Q1         BeNeLux Trophy Superbike          9:45-10:05
Q1          IRRC Superbike                           11:30-11:50
Q2          BeNeLux Trophy Superbike         13:45-14:05
Q2          IRRC Superbike                           15:30-15:50

Zondag:
R1          BeNeLux Trophy Superbike          9:20
R1          IRRC Superbike                            11:40
R2          BeNeLux Trophy Superbike          13:45
R2          IRRC Superbike                            16:05

Het volledige tijdschema kunt u hier vinden:
Tijdschema Hamove