Op woensdag 25 juli vertrok het Peeters racingteam richting het Franse Dijon et Prenois voor de eerste buitenlandse race van dit seizoen. Gedurende het evenement stond er een vrije training, 2 kwalificaties, een warming up en 2 wedstrijden op het programma die onder zeer warme weersomstandigheden zouden worden verreden.
Afgelopen jaar had Thijs hier een lastig weekend en helaas herhaalde het zich hier dit jaar weer.
De vrije training stond in het teken om weer een beetje aan de baan te wennen, aangezien het toch een compleet ander circuit is dan alle andere op de kalender. Thijs bouwde het tempo ronde na ronde op, waarna de training met tevredenheid werd afgesloten. Wel was er nog een hoop werk aan de winkel aan de afstelling van de motor.
De kwalificaties verliepen niet helemaal naar wens. Thijs wist zijn tijd elke keer te verbeteren, maar bleef in gevecht met de afstelling van de motor. Helaas wist hij hierdoor zijn positie op de startgrid niet te verbeteren en zette een teleurstellende 13de tijd neer.
Door het toch wel tegenvallende resultaat werd ‘s avond de data nauwkeurig te bekeken en werden er toch nog een paar aanpassingen gemaakt, die getest konden worden in de warming up op vrijdag.
In de warming up werden gemaakte aanpassingen door Thijs toch wel positief bevonden en dit was ook te zien aan de tijden die er gereden werden. Dit gaf hoop voor de wedstrijden.
Voor race één had Thijs een erg goede start en ging van de 13de naar de 7de positie. Hij wist dat hij het erg moeilijk ging krijgen om dit vast te houden, aangezien hij deze tijden het hele evenement nog niet gereden had.
Dit bleek ook wel naarmate de race vorderde moest Thijs toch een paar plekken vrijgeven. Uiteindelijk wist hij doormiddel van een aantal straffen van andere rijders als 8ste over de finish te komen.
Voor de tweede race werd er nog besloten om een kleine verandering aan de motor door te voeren. In de hoop dat dit Thijs meer grip zou geven.
Helaas lukte het hem niet om net zo’n goede start te maken als in race 1. De concurrentie koos dit keer namelijk voor hetzelfde plan als dat Thijs deed in race 1, waardoor hij nu in het gedrang terecht kwam. Aan de rondetijden was al snel te zien dat de aanpassingen aan de motor voor Thijs niet werkten en het team kon dat vanaf de pitmuur ook waarnemen. Thijs wist de tweede wedstrijd als 10de over de finish te komen.
Thijs over de race dagen: ‘Het is jammer genoeg niet zo verlopen als dat ik graag had gewild. Al snel kwam ik erachter dat het een lastig weekend zou gaan worden, maar wat we ook probeerde het lukte niet echt. Race 1 begon ik echter wel erg goed en dacht hiermee het verholpen te hebben, maar helaas konden we dit door een verkeerde keuze niet doorzetten in race 2. Heel erg jammer, maar ik heb geprobeerd om de schade zo beperkt mogelijk te laten. Over twee werken kunnen we weer revanche nemen in Oschersleben. Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor hun support en het harde werken van het team, om de motor er goed neer te zetten.’
MotoE Donington
Voordat het team zal afreizen naar het duitste Oschersleben voor de ONK SuperCup600 staat er voor Thijs eerst nog een andere uitdaging op het programma.
Op 11 & 12 augustus wordt de eerste wedstrijd van het MotoE kampioenschap verreden in Donington (GB). Thijs zal samen met het team vrijdag ochtend afreizen naar Donington, waarna zaterdag en zondag de trainingen en wedstrijden verreden worden.
Het tijdschema van dit evenement kunt u hier vinden (door te klikken op de dagen): Zaterdag & Zondag