Zaterdag 12 oktober stond in het teken van de finale races van het N.K. Supercup 1000 in Assen met 2 races op het programma. Thijs pakte hierin een knappe 4e en 5e plek en wist het gat naar de absolute top van het NK weer iets te dichten. Het team en Thijs leren de BMW S1000RR steeds beter kennen en de focus voor volgend jaar zal dan ook zijn om aan te haken bij de top en zo mee te strijden voor het podium.
De vrijdag trainingen vielen grotendeels in het water door een groot oliespoor op de baan en het schoonmaken hiervan nam veel tijd in beslag waardoor er niet veel gereden kon worden. De sessies die toch werden verreden waren toch bruikbaar voor de races op zaterdag Omdat er op de wedstrijddag 2 races werden verreden was er maar 1 kwalificatie van een kwartier.
De weersomstandigheden waren regenachtig en de baan was dan ook nat en Thijs ging op regenbanden naar buiten. Het team besloot de kwalificatie in 2 gedeeltes te rijden met het oog op de race. Thijs kwam in de eerste sessie tot een 11e tijd en was hier natuurlijk niet mee tevreden. Helaas ging het in de 2e sessie niet veel beter een hij bleef steken op de 11e plek en dit betekende dus een startplek in beide races vanaf de 4e startrij.
Bij de start van de eerste race was de baan droog en het zag er ook niet uit dat het zou gaan regen, dus het hele veld vertrok op slicks. Het was nog wel opletten geblazen op de witte strepen en de curbstones die nog verraderlijk glad waren.Thijs had een super start en kon meteen een flink aantal plaatsen goedmaken. Omdat de baan droog was wist hij dat hij met de snellere coureurs mee kon komen en na 4 rondes lag Thijs al op de 4e plaats. De kop was op dat moment net te ver weg om nog aansluiting te krijgen waardoor hij uiteindelijk ook als 4e werd afgevlagd. Een resultaat waar iedereen binnen het team dan ook meer dan tevreden mee was.
Omdat het tot een uur voor de 2e race nog droog was werden er meteen na de eerste race een paar aanpassingen gedaan aan de motor om nog beter voor de dag te komen. Helaas begon het toch te regen en moest de motor naar een regen setting worden omgebouwd, vering, regenbanden en de software werden door het team snel en professioneel omgezet. Wederom had Thijs een goede start en kwam al snel in gevecht met de Nederlands kampioen Walraven om de 5e plaats. De hele race was het onderling stuivertje wisselen met Thijs als uiteindelijke winnaar en zo de 5e plek veilig wist te stellen. Thijs en het team waren dik tevreden met het resultaat en de progressie die er in het weekend gemaakt werd. Het eerste jaar in de Supercup 1000 was er een met ups en downs waarin super veel werd geleerd door zowel Thijs als het team om de BMW zo goed mogelijk te leren kennen.
Thijs over de race en het seizoen: ‘Wat is het een debuutseizoen geweest in de superbike categorie, een seizoen waarin we het onszelf er niet makkelijker op hebben gemaakt door halverwege het seizoen over te stappen op een compleet nieuwe motor. Wat niet zonder slag of stoot ging. Doordat het een nieuwe motor was kregen we te maken met veel kleine problemen. Pas dit weekend stond de motor er helemaal compleet bij, zoals het zou moeten.Net als afgelopen wedstrijd was dit ook weer een leerzaam weekend. Het was dit weekend dan ook de eerste keer dat ik met deze motor in de regen reed en zo aan het einde van het seizoen wilden we geen onnodige risico’s meer nemen. Het doel was om een zo veel mogelijk informatie en afstellingen te verzamelen voor het 2020 seizoen. In mijn ogen is dit dan ook goed gelukt. Gedurende beide dagen maakten we goede stappen in de regen en door uiteindelijk in de tweede race in de meest natte omstandigheden mijn snelste tijd te zetten, zegt genoeg over welke stappen we daarin hebben gezet. Race 1 welke op het droge verreden werd starten we met een compleet nieuwe afstelling en ondanks dat we vanwege de omstandigheden niet de rondetijden konden rijden. Hebben we wel de positieve punten hieruit meegenomen.
Al met al is het dan ook wel mijn meest leerzame seizoen geweest ooit. Elke sessie op de motor leerden we weer. Alle verzamelde informatie zullen we gedurende de winter meenemen om ons zo weer optimaal voor te bereiden op het nieuwe seizoen en we zullen er alles aan doen om alles weer rond te krijgen om in 2020 aan de start te verschijnen.
Ik wil dan ook iedereen alle sponsoren, de leden van de club, mijn team en alle supporters heel erg bedanken en ik denk dat ik iedereen niet genoeg kan bedanken. Zonder al jullie betrokkenheid en support is voor mij niet mogelijk om deze mooie sport te beoefenen. Ook hoe we er op dit moment bij staan had ik nooit durven dromen, als eerste het overstappen naar de superbike categorie en daarnaast als eerste in Nederland overstappen op de splinter nieuwe BMW S1000RR. Nogmaals hartstikke bedankt voor uw steun en hopelijk tot komend seizoen.’